Hänen
majesteettinsa Meto Ahoussan Hêlèkètché Alifa asuu vaatimattomassa, mutta
valkoiseksi maalattujen muurien ympäröimässä palatsissaan Hêvén kylässä
Mono-joen rannalla, viistosti vastapäätä Grand Popon kylän itäpäätä. Hänen
vastaanotolleen meidät ottaa vastaan pääministeriksi esittäytyvä unelias mies,
joka yhteystietomme kovakantiseen muistikirjaan saatuaan vetäytyy torkkumaan
sohvan nurkkaan. Kuningas saapuu, talonmies-palvelija asettuu lannevaatteessaan
istumaan lattialle hänen viereensä, ja pian paikalle tulee myös kaksi arvokkaan
oloista keski-ikäistä naista. Ennakkoluuloinen suomalainen arvelee heidän
olevan kuninkaan vaimoja, monivaimoisuus kun on yhä yleistä Länsi-Afrikassa,
mutta heidät esitellään meille kuninkaan vodoun-asiantuntijoina. Tämä on mielenkiintoista,
sillä tähän asti kaikki vodoun-seremonioiden yhteydessä näkemämme vihkiytyneet
ovat olleet miehiä.
Kyselen
lintuihin liittyvistä perinteistä. Käytän apunani lintuvihkostani, johon olen
koonnut joitakin yleisimpiä lintuja. Kovin syvällistä perinnetietoa en heti ala
saada, mutta monista linnuista kuulen kiintoisia tiedonsirpaleita. Hajanainen
tieto saa nyt tässäkin hajanaisen esitysmuodon.
Pöllö: Kuningas ei vahvista
toisaalla kuulemaani käsitystä pöllöistä pahan lähettiläinä. Siinä missä beniniläiset
usein pitävät pöllöjä pahana enteenä, hän kertoo pöllön olevan muiden lintujen
vartija ja johtaja. Noituudessa toki pöllöjä käytetään. Fetissitorilla silmääni
pisti vodoun-tohtorin mainoskyltti, jossa otettiin vahvasti kantaa pöllöihin.
Korppikotka: Kykenee muuttamaan ihmisen
sielun joksikin muuksi. Huh, onneksi rannikolla ei näy korppikotkia.
Harmaaturako: Syö vain maassa.
Afrikankukaali: Tämän linnun tehtävänä on
opettaa kaikkien muiden lintujen poikaset lentämään. Hauska tehtävä!
Kiitäjät: Näistä linnuista tiedetään,
etteivät ne laskeudu koskaan maahan, vaan kuolevatkin ilmassa. Tässä on
totuutta mukana, sillä muistan Suomessakin tervapääskyjä pudonneen nääntyneinä
maahan katastrofaalisen kylmässä kesäkuussa 1982. Kiitäjän sanotaan olevan
lepinkäisen veli! Erikoiset sukulaisuussuhteet eivät siis Grand Popossa koske
vain ihmisiä.
Afrikanmetsäkalastaja ennustaa huudoillaan
sadetta. Vaikka se metsästää kuivalta maalta, se on riippuvainen sateista. Jos
on kuivaa, ei ole ruokaa.
Lepinkäinen: Tästä
kiitäjien veljestä tehty fetissi tuo onnea kaupankäynnissä.
Kyläkutoja: Tämä
vilkas ja kaunis pikkulintu ei ole pidetty, koska sen parvet tuhoavat
viljasatoja. Pahana pidetty lintu tuo myös huonoa onnea asettuessaan
pihapåiiriin pesimään, eivätkä sen yhdyskuntina toimivat kookospalmut kanna
hedelmää.
Pronssimanikki ja
muut pikkuruiset: Niiden tiedetään liikkuvan aina parvina. No, sen huomaa
turistikin hyvin nopeasti.
Lehmähaikara:
Koska se liikkuu aina karjan seurassa, sen uskotaan olevan niiden henki. Koska
lehmät ovat hyvin vahvoja eläimiä, tuo lehmähaikarafetissi haltijalleen härän
voimat.
Kylälepinkäinen:
Hohtavan valkovatsainen lintu on puhdas, ja sen valkoiset höyhenet ovat
hienoja, arvokkaita ja haluttuja.
Riuttahaikara (ja
luultavasti siinä sivussa myös saman näköinen silkkihaikara): Tämän linnun
tiedetään syövän vain kalaa. Ei tämäkään pikkutieto ihan itsestäänselvyys ole,
sillä moni muu haikara etsii myös rapuja ja nilviäisiä ravinnokseen.
Arovarpushaukka:
Kuninkaan lintu, josta hän saa väkevää voimaa. Toisaalla kuulin haukkoja
pidettävän pahoina ja vaarallisina lintuina. Käytännöllinen näkökulma on se,
että varpushaukka nappaa mielellään kananpoikia. Kanat kun viettävät täällä
todella vapaata elämää.
Suomupääherttu:
Onnea tuottava lintu, liekö sitten kauniilla keltaisella värillä ja sointuvalla
laululla osuutta tähän. Siitä tiedetään, ettei se koske maahan, vaan istuu aina
oksalla, vaikka sitten pienelläkin.
Erikseen halusin kysyä, mitä Beninissä on ajateltu pääskyistä. Mihin ne menevät kesäksi?
Kerroin niin Pohjois-Euroopasta kuin faraoiden Egyptistä muistiin merkityistä
uskomuksista, joiden mukaan pääskyt painuvat järvien tai Niilin kaislikoiden
pohjamutaan, Euroopassa talveksi ja Egyptissä kesäksi. Koska haarapääskyt
täälläkin lentelevät laajojen kaislikoiden yllä, ajattelin että samanlaisia
uskomuksia olisi täälläkin. Kuningas pudisti kuitenkin päätään. Pääskyt tuovat
onnea, hän sanoi. Sitten hän kertoi tämän vierailun päätteeksi ehkä kauneimman
ja kiehtovimman uskomuksen:
”Kun pääskyt lähtevät, ne lentävät toiseen maailmaan (un
autre monde).” Ei siis toiseen maahan (un autre pays), vaan maailmaan.
Ehkä se onkin totta. Ehkä pääskyillä on oma maailmansa,
jossa ei tunneta lunta, pakkasta tai pimeitä päiviä. Kesällä ne tuovat
maailmansa mukanaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti